Jak mówić nie? W klasie III tematem zajęć z psychologiem były aspekty związane z asertywnością. Badania pokazują, że około 35% dzieci w wieku szkolnym doświadcza przemocy ze strony rówieśników. Co możemy robić, żeby jej zapobiec? Między innymi wspierać rozwój asertywności i umiejętności stawiania granic przez uczniów. W trakcie zajęć uczniowie wykonali doświadczenie, które pozwoliło im zrozumieć czym jest strefa osobista oraz gdzie się znajduje. Zapoznali się z historiami osób, które mają trudności z ustaleniem granic, a następnie w grupach opracowali rozwiązania, ucząc się przy tym asertywności. Zastanawiali się nad własnymi potrzebami i stworzyli rysunki obrazujące przestrzeń oraz zachowania, które sprawiają, że czują się bezpiecznie i komfortowo. Powstały z nich wspólna galeria, do której będą mogli się odnosić w trosce o relacje w grupie. Uczniowie obejrzeli również miniwykład z Uniwersytetu Dzieci, pokazujący, że nie tylko ludzie, ale również rośliny potrzebują przestrzeni do prawidłowego funkcjonowania. Dla jakości wzajemnych relacji trzeba czasem powiedzieć NIE, żeby sobie samemu powiedzieć TAK.

Asertywność Asertywność Asertywność