Od września 2018 r. przez trzy kolejne lata w klasach ósmych będzie realizowana innowacja pedagogiczna "Twórcze powtórki". Będzie ona polegała przede wszystkim na prowadzeniu zgodnie z ustalonym harmonogramem regularnych, systematycznych, obejmujących zakres całego materiału egzaminacyjnego powtórek i zadań o charakterze twórczym podczas zajęć przedmiotowych z języka polskiego oraz cotygodniowych, jednogodzinnych zajęć dodatkowych. Na system powtórek składają się takie elementy jak:
- cotygodniowe karty pracy dla uczniów zawierające zadania przeznaczone do wykonywania w domu, podzielone na poszczególne dni tygodnia;
- zajęcia dodatkowe odbywające się według cyklu:
* tworzenie dłuższych wypowiedzi pisemnych,
* zajęcia powtarzające pewien zakres wiedzy teoretycznoliterackiej lub nauki o języku przygotowane przez uczniów,
* gry/quizy edukacyjne multimedialne bądź planszowe,
* testy doskonalące umiejętności związane z odbiorem tekstów literackich lub popularnonaukowych oraz sprawdzające znajomość lektur obowiązkowych;
- pisanie próbnych egzaminów ósmoklasisty – pięć razy w ciągu roku szkolnego.
W wyniku wdrożenia innowacji uczniowie będą mieli możliwość doskonalić sprawność poprawnego pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym używania języka polskiego oraz tworzenia dłuższych wypowiedzi w określonej formie gatunkowej, co będzie im potrzebne w dalszej edukacji oraz różnych sytuacjach życiowych. Ćwicząc umiejętność pisania rozprawki, będą rozwijać zdolność logicznego myślenia, argumentowania i wnioskowania, a pisząc opowiadania twórcze - rozwiną sprawność prowadzenia barwnej i trzymającej w napięciu narracji. Wzbogacą i utrwalą wiedzę dotyczącą dzieł literatury polskiej (w tym lektur obowiązkowych), pojęć i terminów teoretycznoliterackich oraz z zakresu wiedzy o języku. Ósmoklasiści będą doskonalić umiejętność związane z odbiorem tekstów literackich lub popularnonaukowych, a więc rozwiną swoje zdolności rozumienia i interpretowania utworów literackich oraz innych tekstów kultury, umiejętności formułowania myśli, operowania bogatym słownictwem oraz wykorzystywania go do opisywania świata, oceniania postaw i zachowań ludzkich z zachowaniem zasad etyki i kultury języka. Częste wykonywanie ćwiczeń o charakterze zadań egzaminacyjnych pozwoli im oswoić się z ich formą i poznać strategie poprawnego rozwiązywania. Opracowując zagadnienia i przygotowując zadania dla klasy, uczniowie prowadzący zajęcia będą mieli okazję, by kształtować samodzielność w docieraniu do informacji, rozwijać umiejętności ich selekcjonowania, krytycznej oceny oraz wykorzystania we własnym rozwoju. Ósmoklasiści będą również doskonalić kompetencje związane z wykorzystywaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, zajęcia będą bazować na aktywizujących metodach nauczania, co przyczyni się do wzrostu zaangażowania i zainteresowania uczniów przedmiotem. Całościowy system powtórek przyczyni się do dobrego przygotowania uczniów do egzaminu kończącego edukację w szkole podstawowej, pomoże im ograniczyć stres egzaminacyjny oraz przyczyni się do osiągnięcia sukcesu.