SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ : STREFA CISZY
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY W WIĘKSZYCACH
- 1. PODSUMOWANIE INNOWACJI.
Do prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje w swoim aktywnym życiu nie tylko działania, ale i wyciszenia - czasu dla siebie, żeby pomyśleć, odpocząć, zregenerować siły. Świadome odprężenie przywraca wewnętrzną równowagę, sprowadza uspokojenie organizmu, wyciszenie układu nerwowego, synchronizuje pracę mózgu, rozwija świadomość ciała i świadomość własnego stanu emocjonalnego.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy tj. od 18.03.2024 r. do 15.06.2024 r. pedagog specjalny stworzył możliwość skorzystania przez uczniów klas 1-3 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z oddziałem w Poborszowie z miejsca, gdzie podczas przerw będą mogły wygodnie odpocząć, wyciszyć się, zregenerować przemęczony układ nerwowy.
Innowacja skierowana była dla dzieci klas 1-3 przebywających w budynku ZSP w Poborszowie. Realizowana była na terenie szkoły w gabinecie pedagoga , który został w tym celu specjalnie przeorganizowany i dostosowany do korzystania z niego podczas długiej przerwy codziennie dla grupy liczącej w założeniu każdorazowo : 6 osób. Czasem jednak zdarzały się większe grupy. Gdyż zainteresowanie ze strony dzieci przerosło założenia. Strefa ciszy cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego pedagog w trakcie trwania innowacji zmodyfikował założenia i strefa ciszy była dostępna dla uczniów w trakcie 2,3, a czasem nawet 4 przerwy międzylekcyjnej.
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji miały pomóc dzieciom w odkrywaniu niedocenianej w obecnych czasach wartości ciszy. Podczas przebywania w strefie ciszy była też szansa do wyciszenia się przy kolorowych lampkach świetlnych, a także za pomocą muzyki klasycznej – utworów m.in. Bacha i Mozarta.
Celem głównym innowacji było uświadamianie dzieciom znaczenia ciszy, spokoju, relaksu dla życia, zdrowia i samopoczucia człowieka. Poznania właściwości uspokajających, wyciszających oraz relaksujących muzyki klasycznej.
Wszystkie cele założone w projekcie innowacji: „STREFA CISZY”, zostały zrealizowane.
Zainteresowanie Strefą Ciszy było tak duże, iż pedagog musiał dzielić dzieci na grupy często 8 osobowe, codziennie podczas nawet kilku przerw.
- 2. Opis efektów po wdrożeniu innowacji:
Dzieci, które bardzo chętnie oraz licznie uczestniczyły w innowacji doceniły znaczenie odpoczynku, koncentracji i głębszego poznawania siebie, dzięki odpowiednio dobranej muzyce relaksacyjnej, ćwiczeniom zmysłów, wprowadzeniu pewnych indywidualnych zasad i grupowych rytuałów. Zaprzyjaźniły się z ciszą.
Na podstawie rozmów z uczestnikami, ale także z ich rodzicami Pedagog specjalny zebrał wiele bardzo pozytywnych opinii po realizacji innowacji. Zdaniem rodziców ale także przede wszystkim z relacji dzieci, można wnioskować iż polubiły one ciszę, potrafią świadomie unikać hałasu, wybierać i dobierać odpowiednie dla siebie sytuacje z udziałem ciszy.
Pedagog specjalny zaobserwował bardzo dużo pozytywnych relacji i emocji u uczestników poprzez systematyczną obserwację dzieci podczas realizacji treści innowacji - organizowanych zajęć i zabaw, a także podczas działań podejmowanych spontanicznie (zaangażowanie, aktywność dzieci, chęć uczestniczenia w zajęciach; umiejętności relaksacji, radzenia sobie z emocjami).