Miło nam poinformować, że nasze przedszkole zostało zgłoszone do ogólnopolskiego programu dla wychowania przedszkolnego „Bezpieczne Przedszkole”. W tym roku szkolnym będziemy realizować zadania określone w regulaminie, dzięki czemu zdobędziemy certyfikat. Program zawiera treści z nowej podstawy programowej, a główny nacisk kładzie na zdrowie i bezpieczeństwo. Treści skierowane są zarówno do dzieci jak i do rodziców, pracowników przedszkola oraz różnych instytucji odpowiedzialnych za nasze bezpieczeństwo. Powstał na bazie doświadczeń w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w oparciu o literaturę oraz współpracę z rodzicami i środowiskiem. Realizacja wymaga od nauczyciela podejmowania działań wspomagających rozwój dziecka zarówno w sferze fizycznej, emocjonalnej jak też umysłowej i społecznej.
Po wdrożeniu programu dzieci:
- potrafią zachować się podczas przechodzenia przez ulicę,
- znają zasady poruszania się po ulicy, korzystania ze środków transportu ,
- potrafią rozpoznać najbardziej popularne znaki drogowe i znają ich znaczenie,
- rozumieją skutki niebezpiecznych zabaw,
- dbają o swoje zdrowie, zaczynają się orientować w zasadach zdrowego żywienia,
- dostrzegają związek między chorobą a leczeniem, poddają się leczeniu,
- są sprawne fizycznie w miarę swoich możliwości,
- uczestniczą w zajęciach ruchowych,
- rozpoznają i nazywają zjawiska atmosferyczne, podejmują rozsądne decyzje i nie narażają się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody,
- wiedzą jak zachować się w stosunku do nieznajomych,
- potrafią świadomie podjąć decyzję odmowy obcym,
- znają reguły przyjmowania lekarstw,
- przestrzegają ustalonych norm i reguł,
- potrafią rozsądnie korzystać z multimediów,
- znają numery telefonów alarmowych,
- w miarę samodzielnie radzą sobie w sytuacjach życiowych i próbują przewidywać skutki swojego zachowania.

Uzależnienia są jednym z największych zagrożeń obecnych czasów. Stres, rywalizacja, potrzeba akceptacji w środowisku powodują często sięganie po różnego rodzaju środki odurzające, leki, alkohol, a także narkotyki. Problem uzależnienia dotyczy całego społeczeństwa ale najmocniej daje się dostrzegać wśród dzieci i młodzieży. Zażywanie środków psychoaktywnych związane jest z ryzykiem występowania szkód zdrowotnych, a także przyczynia się do nasilania zachowań antyspołecznych, nasila agresję, osłabia hamulce społeczne, powoduje absencję szkolną, nieprawidłową realizację obowiązku szkolnego oraz konflikty z rówieśnikami, rodzicami i nauczycielami.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty i w trosce o wychowanków naszej placówki, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Większycach postanowił wziąć udział w programie profilaktycznym „Pomyśl zanim spróbujesz”.
Program realizowany we współpracy z Kuratorium Oświaty w Opolu, Komendą Wojewódzką Policji w Opolu oraz Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Opolu. Adresatami programu są dzieci i młodzież szkół województwa opolskiego oraz nauczyciele, wychowawcy, rodzice i opiekunowie. W ramach programu zaplanowano szereg działań skoncentrowanych na rozwijaniu zainteresowań uczniów, kształtowaniu postaw twórczych, uczeniu nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowaniu samoakceptacji oraz budowaniu poczucia własnej wartości.
Realizacja programu zakłada również serię spotkań z przedstawicielem Komendy Powiatowej Policji w Kędzierzynie-Koźlu mających na celu poszerzenie wiedzy nauczycieli, uczniów i rodziców oraz zdobycie nowych umiejętności z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży.
Pierwsze spotkanie z rodzicami połączone z prezentacją walizki edukacyjnej odbędzie się 13 marca 2018 roku o godz. 16.30 w szkole w Większycach– SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!

Od 15 marca 2017 r. nasze przedszkole w Większycach i Poborszowie brało udział w konkursie realizowanym przez Studium Prawa Europejskiego. Zadania, które wykonywaliśmy z wielkim zaangażowaniem pozwoliły nam na uzyskanie certyfikatu „RADOSNE PRZEDSZKOLE”. Celem konkursu było udoskonalanie i usprawnianie procesu dydaktycznego oraz wszechstronny rozwój dzieci. Rozwijaliśmy kreatywność poprzez poszukiwanie różnorodnych rozwiązań oraz integrowaliśmy naszych wychowanków przy wspólnej zabawie i nauce.
W ramach konkursu zorganizowaliśmy spotkanie z panem policjantem oraz strażą pożarną, przedstawienie pt. „O niegrzecznej żabce”, mistrzostwa w grach edukacyjnych, przegląd talentów „Mam Talent!, dzień sportu, tydzień Pani Wiosny oraz tydzień Kubusia Puchatka. Dodatkowo przeprowadziliśmy pogadankę na temat wakacyjnych podróży i zorganizowaliśmy konkursy plastyczne „Mój wiosenny spacer”, „Moja ulubiona Pani z przedszkola” oraz „Bajkowa maska”.
Lubimy wyzwania, dlatego wykonanie zadań konkursowych sprawiło nam wiele radości i pozwoliło na lepszą integrację grup.
Dbając o zdrowe odżywianie naszych uczniów, w roku szkolnym 2018/2019 będziemy kontynuować udział w „Programie dla szkół”, który zastępuje realizowane w poprzednich latach programy „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”. Programem zostali objęci uczniowie klas I-V naszej szkoły.
W ramach programu dzieci będą:
- otrzymywały bezpłatne owoce i warzywa oraz produkty mleczne – mleko białe, jogurt naturalny, kefir naturalny i serek twarogowy
- brały udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
„Program dla szkół” ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz mleko. Już 17 września 2018 r. rozpoczęły się dostawy owoców, warzyw i mleka do szkół. Od tego dnia najmłodsi uczniowie naszej szkoły będą mogli regularnie zajadać się pysznymi i bogatymi w wartości odżywcze jabłkami, gruszkami, śliwkami, rzodkiewkami i papryką, a także białym mlekiem, jogurtami i twarogiem. Bez wątpienia wyjdzie im to na zdrowie!

„Wielokulturowość w Europie” to ogólnopolski program edukacyjny organizowany przez Centrum Rozwoju Ωmega. Jego główny cel stanowi propagowanie postawy tolerancyjnej. Tolerancja jest zjawiskiem dość mocno komentowanym między innymi przez media. Coraz częściej słyszy się bowiem o braku poszanowania i nietolerancji wobec inności. Negatywnymi przejawami braku tolerancji wobec człowieka mogą być: agresja, nieufność, piętnowanie społeczne czy też działania prowadzące do alienowania innych i ich wykluczenia społecznego.

Termin „wielokulturowość” stosuje się przede wszystkim do wysoko uprzemysłowionych, rozwiniętych społeczeństw wieloetnicznych, zwłaszcza imigranckich. Wielokulturowość jest głównie stanowiskiem ideologicznym, odnoszącym się do uczestnictwa mniejszości w kulturach i społeczeństwach narodowych oraz stosunku do zmieniającej się natury samego pojęcia kultury narodowej i ponadnarodowej.

W ramach realizacji założeń programu uczniowie zapoznali się z pojęciem tolerancji i jej przejawami w różnych dziedzinach życia, poznali zróżnicowanie kulturalne regionów Polski, charakterystykę kulturową mniejszości narodowych i etnicznych występujących w naszym kraju oraz wybranych krajów europejskich. Zajęcia miały charakter twórczy i warsztatowy. Uczniowie oglądali ciekawe filmy i prezentacje multimedialne, samodzielnie tworzyli plakaty i mapy mentalne związane z poruszaną tematyką.
|
|