21 listopada 2023 r. uczniowie klasy VIII naszej szkoły wzięli udział w Ogólnopolskim Turnieju Liga Robotów realizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach Programu Laboratoria Przyszłości. Turniej odbył się w Hali Widowiskowo Sportowej w Mysłowicach. Liga Robotów to projekt realizowany w ramach programu Laboratoria Przyszłości, prowadzony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z partnerami. Jako jedna z 320 szkół zakwalifikowanych do projektu z całej Polski otrzymaliśmy zestaw klocków do tworzenia robotów oraz matę edukacyjną do kodowania. Zadaniem szkolnej drużyny robotycznej było zaprojektowanie, skonstruowanie i zaprogramowanie robota niezbędnego do wykonania misji znajdującej się na macie turniejowej, wykonanie zadań z programowania oraz konstrukcja pojazdu do udziału w wyścigu. W zmaganiach turniejowych nasza szkolna drużyna zajęła 1 i II miejsce w konkurencjach „wyścig” i „programowanie”. To wielki sukces naszej drużyny. Ten turniej oparty jest założeniach idei STEAM. Efekty, które osiągnęli uczniowie przygotowując się do zawodów, to rozwój takich kompetencji przyszłości, jak: kooperacja, kreatywność, krytyczne myślenie i komunikacja. Wszyscy zanurzyli się Warto było we wtorkowy wieczór 21 listopada odwiedzić Zespół Szkolno-Przedszkolny w Większycach. W celu rozwijania zainteresowań naukami przyrodniczymi, nauczyciele przygotowali dla uczniów z klasy piątej, szóstej i siódmej zestawy doświadczeń, które pomogły dzieciom odpowiedzieć na szereg nurtujących pytań, dotyczących zjawisk i praw rządzących przyrodą. Każdy młody naukowiec musiał postawić własną hipotezę, a następnie samodzielnie potwierdzić ją wykonując proste doświadczenie. Zapalano zapałki bez użycia ognia, przelewano wodę z butelki bez odrywania jej od stołu, pompowano woreczki strunowe, zmuszano jajko do wypłynięcia na powierzchnię wody i strzelano piorunami. Błyskawice pojawiały się nie tylko między metalowymi kulkami, ale także między palcami uczniów. Na zakończenie czekała wszystkich niespodzianka. Każdy młody naukowiec, mógł samodzielnie wyprodukować kolorowe żelki, które później z apetytem skonsumował. Wszystkie zadania miały wartość edukacyjną, rozbudzały wyobraźnię, skłaniały do logicznego myślenia oraz samodzielnego rozwiązywania problemów a w szczególności rozbudzały naturalną ciekawość świata. Uczniowie wynieśli z warsztatów nie tylko świetne wspomnienia, ale także wiedzę, co zapewne zaowocuje w późniejszych etapach nauki.
|