Szacunek to jedna z najważniejszych wartości, która tworzy podstawę zdrowych relacji i pomaga budować zaufanie, zrozumienie oraz poczucie wspólnoty. W naszej szkole jesteśmy głęboko przekonani, że uczenie szacunku od najmłodszych lat ma ogromne znaczenie dla rozwoju naszych uczniów, ich sukcesów w przyszłości oraz relacji, jakie będą tworzyć zarówno w szkole, jak i w dorosłym życiu. Dlatego właśnie miały miejsce zajęcia na temat szacunku dla uczniów klas 1-3, prowadzone przez szkolnego psychologa. Zajęcia te miały na celu nie tylko wyjaśnienie, czym jest szacunek, ale także pokazanie, jak ważne jest jego okazywanie w codziennych sytuacjach. To poprzez wzajemne słuchanie, pomoc, życzliwość oraz empatię uczniowie mogą budować mocne, pozytywne relacje z rówieśnikami, nauczycielami i innymi osobami, które spotykają na swojej drodze. Na początku zajęć dzieci miały okazję podzielić się swoimi przemyśleniami na temat szacunku. Padały różne odpowiedzi, jak „słuchać”, „pomagać”, „być miłym” czy „mówić proszę i dziękuję” – dla wielu uczniów szacunek oznaczał okazywanie troski i uprzejmości wobec innych. Dzięki tej otwartej dyskusji dzieci zrozumiały, że szacunek to coś więcej niż tylko dobre maniery – to podejście, które wpływa na atmosferę w szkole i kształtuje ich relacje z innymi. Następnie dzieci, pracując w grupach, tworzyły przykłady sytuacji, w których szacunek ma kluczowe znaczenie – zarówno w szkole, jak i poza nią. W ten sposób uczniowie mogli lepiej zrozumieć, jak różnorodne są formy okazywania szacunku i jak duży wpływ mają one na nasze relacje z innymi. Kolejnym, niezwykle angażującym punktem warsztatów było ćwiczenie „Lustro szacunku”. Dzieci pracowały w parach, naśladując pozytywne gesty, takie jak uśmiech, skinienie głową czy inne wyrazy akceptacji. To proste, ale skuteczne ćwiczenie pokazało im, jak ważne jest zwracanie uwagi na wzajemne gesty i jak drobne działania mogą budować poczucie zrozumienia i wspólnoty. Na zakończenie zajęć każdy uczeń wybrał jedno działanie, które chciałby wprowadzić do swojego codziennego życia, by okazywać szacunek innym. Wybory dzieci były różnorodne – od przyjaźniejszego witania się z rówieśnikami, przez słuchanie innych, po pomoc kolegom i koleżankom w potrzebie.
Wierzymy, że wartości wyniesione z tych zajęć staną się trwałym fundamentem, na którym uczniowie będą budować swoje przyszłe relacje.