Ostatnio zalogowani
User Stats
Online : Brak Online
5 ostatnio zalogowanych
Member karolina  
2024-04-24 14:46:28
Member Anna Chalupinska  
2024-04-22 21:12:50
Member bojowniczka  
2024-04-19 15:32:03
administrator Administrator  
2023-07-12 13:32:39
Member Bernadeta Jastrzębska  
2020-10-21 18:32:41
Bezpieczna droga

Kartka z kalendarza
Dzisiaj jest
Czwartek
25 kwietnia 2024
Imieniny obchodzą
Jarosław, Marek, Wasyl
Do końca roku zostało
251 dni

Tematem spotkania były emocje, a konkretnie złość. Czy złość jest nam potrzebna?

W trakcie zajęć uczniowie poznali emocje pozytywne i negatywne. Uświadomili sobie, że złość jest jedną z emocji, tak samo ważną i potrzebną, jak inne uczucia. Poznali przyczyny powstawania złości, podawali przykłady, które sytuację powodują u nich rozdrażnienie czy zdenerwowanie. W trakcie kolejnych zajęć nauczyli rozróżniać agresję od złości. Dzieci rysowały znaki, które były sprzeciwem wobec agresji w szkole. Uczniowie w sposób plastyczny pokazywali, gdzie najczęściej „mieszka” złość w ich ciele, a jednocześnie uczyły się sposobów rozładowania napięcia. W sposób humorystyczny rysowały swojego „potworka złości ” i nadawały mu imię. Bardzo ważnym elementem zajęć była umiejętność mówienia o swoich emocjach. O tym co czujemy, bez obwiniania innych, lecz ze zwróceniem uwagi na konkretne zachowania. Nie wszystkie emocje są pozytywne dlatego przygotowaliśmy dla Was parę wskazówek, które pomogą Wam w uporaniu z nieprzyjemnymi emocjami u Waszych dzieci. Podczas zajęć wspomagaliśmy się filmem Uniwersytet Dzieci „ Czy złość jest zła?”  https://www.youtube.com/watch?v=beenqSbMZoY.

zajęcia drugie zajęcia drugie zajęcia drugie

 

Dziś odbyły się pierwsze zajęcia  z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej rozwijające kompetencje emocjonalno–społeczne klas I – III. Tematem spotkania było poczucie własnej wartości. Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami, sytuacjami, które wydają się bez wyjścia, oraz z nadmiernym przejmowaniem się niepochlebną opinią innych ludzi. Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre dzieci łatwiej przyswajają wiedzę, a niektóre wydają się nią w ogóle nie zainteresowane? A może nie wiedzieliście jak poradzić sobie z ich zawodem i frustracją, kiedy coś im nie wychodziło? Bardzo istotne okazuje się rozwijanie wśród dzieci większej świadomości swoich mocnych i słabych stron. Dzięki temu zwiększają one samoakceptację w obszarze słabości, które nie muszą stać się hamulcem rozwoju, a wręcz mogą motywować do pracy nad swoim potencjałem.

Podczas kreatywnych zabaw integracyjno-ruchowych uczniowie dowiedzieli się, jakie mają umiejętności, co przychodzi im z łatwością, a nad czym mogą jeszcze popracować, żeby lepiej odnajdywać się w relacjach i realiach szkolnych oraz pozaszkolnych. Stworzyli także dyplom własnych mocnych i słabszych stron. Rozwój samoświadomości uczniów co do swoich zasobów może się przełożyć na wzrost ich motywacji do nauki. Pomógł nam w tym scenariusz zajęć Uniwersytet Dzieci.

Co jako najbliżsi możemy zrobić , aby budować poczucie  wartości dziecka?  Okazuj dziecku czułość i regularnie powtarzaj, jak bardzo jest kochane. Ciepłe, zabawne i czułe relacje z dzieckiem napełnią go poczuciem, że jest doceniane i akceptowane. Ma to zasadnicze znaczenie dla rozwoju wewnętrznej pewności siebie, niezbędnej do  interakcji z innymi. Precz z szufladkowaniem! Nikt z nas nie lubi łatek. Unikaj więc naklejania ich swojemu dziecku. Twoje dziecko może i jest nieśmiałe i nerwowe. Ale podkreślając to na każdym kroku możesz tą nieśmiałość jedynie wzmocnić i sprawić, że Twoje słowa staną się samospełniającą się przepowiednią. OK, pozbyłeś się już wszystkich łatek. Ale co jeśli całe otoczenie w kółko powtarza „Ależ ona/on jest nieśmiała/y” w obecności Twojego dziecka? Wtedy nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko sprawić aby Twoje dziecko wyszło z tej sytuacji w pozytywnym świetle. Wystarczy delikatne przewartościowanie „Moja córeczka woli wszystko przemyśleć, zanim podejmie działanie”, “Krzyś lubi posłuchać innych przed wyrażeniem swoich poglądów”. Ważna jest akceptacja uczuć.  Twoje dziecko ma prawo czuć się onieśmielone i zdenerwowane. Więc zamiast mówić „Nie bądź niemądry, chłopcy muszą być odważni”, „Nie przesadzaj, nie ma się czego bać”, powiedz „Wygląda na to, że się troszkę zdenerwowałaś, to zrozumiałe”. Uspokajaj wątpliwości swojej pociechy mówiąc, że „Każdemu czasem zdarza się czuć niepewnie”. Możesz też odnieść się do sytuacji, które były trudne dla Ciebie i opowiedzieć jak próbowałaś je przezwyciężyć: „Wiesz, czasem w pracy też boję się powiedzieć coś na głos, ale zawsze się przełamuję i potem czuję się z tym naprawdę dobrze”. Otaczając swoje dziecko troską i zrozumieniem pokazujesz mu, że jego uczucia są ważne i sprawiasz, że czuje się bardziej pewne siebie i bezpieczne. Dla rodziców pragnących zgłębić temat i pomóc swojemu dziecku odkryć w sobie siłę proponujemy książki: „TAK! Odkrywam swoją Moc”, Autor: Beth Cox; „TAK! Buduję swoją Pewność Siebie” , Autor: Beth Cox oraz „Pewność siebie. Akceptuję, co czuję”, Isabelle Filliozat Chantal Rojzman Violene Riefolo.

zajecia zajecia zajecia

 

Podczas zajęć z przedszkolakami z  grupy„ Zajączki” oraz „Pszczółki„ rozmawialiśmy na temat emocji, a dokładniej na temat złości. Emocje? Nic takiego? Wręcz przeciwnie! To znak, że w naszym życiu dzieje się coś bardzo ważnego. Każdy z nas miewa lepsze i gorsze chwile – są dni, kiedy z radością unosimy się nad ziemią a bywają też takie, kiedy wszystko nas denerwuje i nie mamy humoru. To normalne. Tak jak po deszczu przychodzi słońce , tak po każdym smutku pojawia się uśmiech. Czasem nie trzeba na siłę szukać czegoś, co nas pocieszy, zadowoli, pozwoli zapomnieć o zmartwieniach. Czasem wystarczy dać sobie trochę czasu. W życiu nie chodzi o to, by odczuwać same przyjemne emocje, ale żeby  czuć wszystko – i wyrażać to, nie raniąc przy tym innych. Dzięki tego typu zajęciom dzieci uczą się jak  panować nad emocjami. Dowiadują się, z czego wynikają i do czego mogą prowadzić.

złość złość złość

 

integracjaW klasie VI zostały przeprowadzone warsztaty pn. „Integracja sposobem na dobrą relacje”. Aby poznać drugiego człowieka , ważna jest ciekawość, jaką obdarzamy to, co mówi o sobie. Ważna jest uważność i koncentracja na tym, co mówi druga osoba. Każdy człowiek jest wyjątkowy. Ma odmienne przekonania. Często oceniamy ludzi po cechach zewnętrznych  i nie wsłuchujemy się w to, co mają do powiedzenia. To błąd, bo w  ten sposób nie dowiemy się nigdy prawdy o innych i będziemy niewolnikami swoich wyobrażeń. To tak jakby nie czytać książki tylko oglądać jej okładkę. Dzisiejsze ćwiczenia pozwoliły nam poznać się na nowo, budować pozytywne relacje jak i poczucia wzajemnego zrozumienia czy kształtowania umiejętności odmowy. Jedną z najbardziej podstawowych potrzeb każdego człowieka jest potrzeba relacji. Więzi z innymi ludźmi dają poczucie bezpieczeństwa. A poczucie bezpieczeństwa jest konieczne, żeby w mózgu pojawiło się miejsce na rozwój, naukę, podejmowanie decyzji i odwagę w działaniu. Dlatego niezwykle ważne jest tworzenie i pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi. Zgrana klasa nie tworzy się jednak w jeden dzień! To jest proces, w którym najważniejszą rolę odgrywa klasa wraz z wychowawcą. Choć rodzice nie są tu bez znaczenia.

 

„Znam swoją wartość” – pod taką nazwą przeprowadzone zostały zajęcia psychologiczne w klasie VII. Satysfakcja z życia każdego człowieka, a szczególnie dziecka zależy w dużej mierze od tego, co on myśli o sobie. Jednym z podstawowych celów wychowania jest kształtowanie świadomości siebie. Obraz własnej osoby zależy od doświadczeń, jakie zdobywamy. Poczucie własnej wartości jest jak dom na mocnych fundamentach. Daje poczucie bezpieczeństwa, chroni przed nadmiernym wpływem z zewnątrz, ale też dodaje odwagi, by zwiedzać świat. Wiele badań pokazuje, że jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu życiowego. Gdy jest mocne i stabilne, pozwala nawiązywać dobre relacje oraz podejmować wyzwania i realizować cele.

Prawdziwie, zdrowe poczucie własnej wartości rodzi się w działaniu. Podejmowanie wyzwań, osiąganie sukcesów i radzenie sobie z przeciwnościami sprawia, że nabieramy zaufania do siebie.

Działanie w atmosferze akceptacji, szacunku i życzliwości pozwala przeżywać życie w bezpiecznych warunkach. A zebrane doświadczenia budują obraz siebie. Bezwarunkowa akceptacja siebie pozwala czuć zadowolenie i radość w sytuacji sukcesu, ale też rozczarowanie i smutek w sytuacji porażki.. Zajęcia stanowiły propozycję wsparcia naszych uczniów w zdobywaniu wiedzy, dążeniu do osiągania sukcesów w nauce, nawiązywaniu bliskich, satysfakcjonujących relacji z innymi, a także ma na celu powstrzymywanie ich od zachowań destrukcyjnych skierowanych na siebie i inne osoby (zachowania agresywne, sięganie po używki, akty przemocy). Dla rodziców chcących wesprzeć swoje nastoletnie pociechy, w  zrozumieniu  prawidłowości funkcjonowania systemu poczucia wartości polecamy książkę  „Sekretne życie mózgu nastolatka” Blakemore Sarah-Jayne. Dla młodszych odbiorców (klasy I -IV) polecamy „Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie. 35 historii o tym, jak pielęgnować poczucie własnej wartości „Celma Alex Rovira, Contijoch Francesc Miralles. Powodzenia!

Znam swoją wartość Znam swoją wartość

 
Więcej artykułów…

joomplu:20295

joomplu:20294

joomplu:19309

joomplu:20657

joomplu:18553

joomplu:20296

joomplu:17289

Licznik odwiedzin
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś5375
mod_vvisit_counterWczoraj7996
mod_vvisit_counterW tym tygodniu28203
mod_vvisit_counterWszystkich13115556

Twoje IP: 3.141.202.187
MOZILLA 5.0,
Wyszukiwarka
Telefon zaufania

Najnowsze zdjęcia
;