Ostatnio zalogowani
User Stats
Online : Brak Online
5 ostatnio zalogowanych
Member karolina  
2025-05-31 21:33:06
Member Anna Chalupinska  
2025-05-30 23:40:42
Member bojowniczka  
2025-05-22 10:43:56
administrator Administrator  
2024-06-26 12:53:56
Member Bernadeta Jastrzębska  
2020-10-21 18:32:41
Bezpieczna droga

Kartka z kalendarza
Dzisiaj jest
Niedziela
1 czerwca 2025
Imieniny obchodzą
Alfons, Alfonsyna, Bernard, Fortunat, Gracjana, Hortensjusz, Jakub, Konrad, Konrada, Magdalena, Nikodem, Symeon, Świętopełk
Do końca roku zostało
214 dni

Szacunek to jedna z najważniejszych wartości, która tworzy podstawę zdrowych relacji i pomaga budować zaufanie, zrozumienie oraz poczucie wspólnoty. W naszej szkole jesteśmy głęboko przekonani, że uczenie szacunku od najmłodszych lat ma ogromne znaczenie dla rozwoju naszych uczniów, ich sukcesów w przyszłości oraz relacji, jakie będą tworzyć zarówno w szkole, jak i w dorosłym życiu. Dlatego właśnie miały miejsce zajęcia na temat szacunku dla uczniów klas 1-3, prowadzone przez szkolnego psychologa. Zajęcia te miały na celu nie tylko wyjaśnienie, czym jest szacunek, ale także pokazanie, jak ważne jest jego okazywanie w codziennych sytuacjach. To poprzez wzajemne słuchanie, pomoc, życzliwość oraz empatię uczniowie mogą budować mocne, pozytywne relacje z rówieśnikami, nauczycielami i innymi osobami, które spotykają na swojej drodze. Na początku zajęć dzieci miały okazję podzielić się swoimi przemyśleniami na temat szacunku. Padały różne odpowiedzi, jak „słuchać”, „pomagać”, „być miłym” czy „mówić proszę i dziękuję” – dla wielu uczniów szacunek oznaczał okazywanie troski i uprzejmości wobec innych. Dzięki tej otwartej dyskusji dzieci zrozumiały, że szacunek to coś więcej niż tylko dobre maniery – to podejście, które wpływa na atmosferę w szkole i kształtuje ich relacje z innymi. Następnie dzieci, pracując w grupach, tworzyły przykłady sytuacji, w których szacunek ma kluczowe znaczenie – zarówno w szkole, jak i poza nią. W ten sposób uczniowie mogli lepiej zrozumieć, jak różnorodne są formy okazywania szacunku i jak duży wpływ mają one na nasze relacje z innymi. Kolejnym, niezwykle angażującym punktem warsztatów było ćwiczenie „Lustro szacunku”. Dzieci pracowały w parach, naśladując pozytywne gesty, takie jak uśmiech, skinienie głową czy inne wyrazy akceptacji. To proste, ale skuteczne ćwiczenie pokazało im, jak ważne jest zwracanie uwagi na wzajemne gesty i jak drobne działania mogą budować poczucie zrozumienia i wspólnoty. Na zakończenie zajęć każdy uczeń wybrał jedno działanie, które chciałby wprowadzić do swojego codziennego życia, by okazywać szacunek innym. Wybory dzieci były różnorodne – od przyjaźniejszego witania się z rówieśnikami, przez słuchanie innych, po pomoc kolegom i koleżankom w potrzebie.

Wierzymy, że wartości wyniesione z tych zajęć staną się trwałym fundamentem, na którym uczniowie będą budować swoje przyszłe relacje.

Szacunek – co to właściwie znaczy? Szacunek – co to właściwie znaczy? Szacunek – co to właściwie znaczy? Szacunek – co to właściwie znaczy?

 

Podczas zajęć z pedagogiem specjalnym uczniowie klasy 3, podczas lekcji: " Jesteśmy wdzięczni", zastanawiali się wspólnie jakie miłe komunikaty chcieliby usłyszeć. Zajęcia pomogły dzieciom w dostrzeżeniu wartości miłych rzeczy. A także poczucia wdzięczności. Po zakończeniu lekcji przywiesili te miłe komunikaty w różnych miejscach szkoły, aby na co dzień mogły umilać komuś dzień. Natomiast uczniowie klasy drugiej podczas zajęć z pedagogiem specjalnym stworzyli KLASOWĄ KSIĘGĘ UCZUĆ. Za pomocą ilustracji, mieli szansę poznać przestrzeń i wartość uczuć, a przy tym odkryć innych. Za pomocą stworzonej mapy myśli wspólnie porozmawiali o uczuciach, które im towarzyszą oraz zastanawiali się nad tym co robią ich uczucia w życiu. Uczniowie po zapoznaniu się z uczuciami bliżej, wiedzą więcej o sobie samych oraz o koleżankach i kolegach.

Jesteśmy wdzięczni Jesteśmy wdzięczni Jesteśmy wdzięczni Jesteśmy wdzięczni

 

Wychowanie jest szeregiem czynników, działaniem świadomym i celowym które zakłada, że chcemy dla swojego dziecka jak najlepiej. W piątek odbyło się spotkanie pedagoga - mgr Beaty Mokwy oraz psychologa mgr Marka Mikulskiego z grupą rodziców pt. : „Wspierająca rola rodziców w procesie wychowania". Podczas którego rodzice mogli zdobyć oraz zgłębić swą wiedzę i umiejętności a także otrzymać praktyczne wskazówki na temat : prawidłowych relacji między rodzicem a dzieckiem, jak stosować granice w wychowaniu, poznać metody wychowawcze, a także jak stosować konsekwencje w wychowaniu.

Podczas spotkania poruszono również temat Depresji, podczas Światowego Dnia Walki z Depresją, który obchodzony jest 23.02.

wspierająca rola rodzica wspierająca rola rodzica

 

Jako, że kwiecień jest uważany za miesiąc świadomości Autyzmu w klasie III poruszaliśmy temat osób w spektrum. To, czego nauczymy dzieci na tym etapie jest niezwykle ważne - a o tym nie trzeba przekonywać nikogo. W świecie wciąż brakuje zrozumienia dla zaburzenia jakim jest autyzm. Niektórzy komentują zachowanie dzieci w sklepach i na placu zabaw, inni budują postawę opartą na “nie baw się z nim”. Jednak szczerze wierzymy, że budując empatyczną postawę u dzieci na wczesnym etapie, sprawimy, iż wyrosną z nich mądrzy i świadomi dorośli! Celem zajęć było m. in. wskazanie trudności z jakimi mierzą się takie osoby, rozwój empatii, akceptacji, zapobieganie wykluczenia mniej sprawnych kolegów.

Spektrum autyzmu Spektrum autyzmu

 

autyzmCzym jest autyzm?

  • Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, związanym z nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu we wczesnym dzieciństwie.
  • Symptomy nieprawidłowości rozwoju ujawniają się do 36. miesiąca życia dziecka, czyli do ukończenia przez nie trzeciego roku życia.
  • Autyzm nie jest chorobą psychiczną. Jest rodzajem zupełnie innego rozwoju funkcji neurofizjologcznych.

Osoby z autyzmem:

  • mają trudności w zakresie umiejętności nawiązywania kontaktu i relacji społecznych;
  • mają problemy w zakresie umiejętności komunikowania się;
  • przejawiają tendencję do powtarzających się, sztywnych wzorców zachowań;
  • wykonują powtarzalne ruchy całego ciała, nazywane manieryzmami.

Częstotliwość występowania:

Zaburzenia ze spektrum autyzmu są diagnozowane obecnie u 1 na 100 dzieci (w USA statystyki pokazują 1:88, w Polsce brak dokładnych danych, ale mówi się, że może to być 1:300 – 1:150 dzieci).

Autyzm prawie pięciokrotnie częściej dotyka chłopców niż dziewczynek.

Przyczyny:

Istotną rolę odgrywa podatność genetyczna oraz czynniki środowiskowe, infekcje, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu oraz wiele innych dotychczas nierozpoznanych.

Spektrum autyzmu:

Objawy autyzmu mogą być bardzo zróżnicowane, o różnym stopniu nasilenia i mogą towarzyszyć innym zaburzeniom np. genetycznym, takim jak: stwardnienie guzowate, zespół kruchego X.

W zależności od prezentowanych cech osoby nimi dotknięte mogą otrzymać różne diagnozy, np. autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, autyzm atypowy, całościowe zaburzenia rozwojowe. Wszystkie te zaburzenia wchodzą w skład spektrum autyzmu, z ang. Autistic Spectrum Disorder (ASD).

Skutki zaburzeń ze spektrum autyzmu są zawsze poważne, ponieważ rzutują na jakość życia i umiejętności samodzielnego radzenia sobie z sytuacjami życia codziennego.

Spektrum autyzmu – zespół Aspergera:

Ludzie z zespołem Aspergera najczęściej nie mają obniżonych umiejętności uczenia się, ich inteligencja jest w granicach lub powyżej normy. Nie mają też problemów w zakresie rozwoju mowy. Wręcz przeciwnie – mogą mieć bardzo dobrze rozwinięte umiejętności językowe. Ale mogą mieć problem z dostosowaniem się do sytuacji społecznych i rozumieniem komunikatów niewerbalnych, takich jak mimika twarzy.

Mogą bardzo mocno fiksować się na wybranym temacie swojego zainteresowania.

Osoby z zespołem Aspergera mogą mieć również problemy w nawiązywaniu przyjaźni i utrzymywaniu relacji z innymi ludźmi.

Cechy charakterystyczne osób z autyzmem:

Kontakty społeczne:

Problemy z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów społecznych są jednymi z kluczowych trudności w autyzmie. Osoby z autyzmem mogą unikać kontaktu wzrokowego z innymi, także z rodzicami. Niektórzy z nich nie lubią być przytulani czy dotykani, choć wiele dzieci bardzo lubi baraszki i mocne dociskanie. Ludzie z autyzmem mogą nadmiernie koncentrować się na przedmiotach, nie zwracając uwagi na inne osoby.

Jednak wysoko funkcjonujące osoby z autyzmem czy z zespołem Aspergera bardzo często chcą nawiązywać kontakty z innymi ludźmi, ale ze względu na problemy z rozumieniem zasad społecznych często są odbierane jako dziwaczne.

Porozumiewanie się:

U dzieci z autyzmem rozwój mowy z reguły następuje z opóźnieniem, spora grupa dzieci w ogóle nie rozwija umiejętności posługiwania się mową. Co ważniejsze, dzieci z autyzmem nie próbują zastępować braku mowy poprzez używanie gestów, wskazywanie palcem, mimikę, przynoszenie przedmiotów lub wskazywanie obrazków w książeczkach itp.

Niektóre osoby mówią, ale nie rozumieją w pełni znaczenia wypowiadanych słów i mają trudności w prowadzeniu rozmowy. Mogą mówić śpiewnie lub bardzo mechanicznie.

Zdarza się, że powtarzają pojedyncze słowa lub całe zdania usłyszane przed chwilą lub np. w telewizji. Mają też problemy w reagowaniu na głos, uśmiech i ekspresję emocji innych ludzi oraz z precyzyjnym rozumieniem kierowanych do nich wypowiedzi.

Wrażliwość sensoryczna:

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu inaczej niż my odbierają dźwięki, światło, obrazy, inaczej odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból. Mogą być np. rozdrażnione, zaniepokojone lub przeciwnie – zafascynowane określonymi bodźcami, odbłyskami światła albo dźwiękiem szkolnego dzwonka. Z problemów z przetwarzaniem bodźców sensorycznych biorą się specyficzne zainteresowania osób z autyzmem określonymi przedmiotami lub ich częściami.

Problemy sensoryczne mogą powodować także, że osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będą unikać przebywania w grupie ludzi, zakrywać uszy, odmawiać zakładania niektórych ubrań, jedzenia określonych potraw itp. Świat wokół nich może się im jawić jako chaotyczny, splątany.

Zainteresowania:

Wiele dzieci z autyzmem bawi się w specyficzny, powtarzalny i schematyczny sposób. Charakterystyczne dla tej grupy osób jest też wielokrotne wykonywanie tej samej czynności i specyficzne zainteresowanie niektórymi cechami przedmiotów (np. ich powierzchnią, kolorem, fakturą) lub wykorzystywanie ich w dziwaczny sposób, np. kręcenie nimi, ostukiwanie, oglądanie krawędzi.

Osoby wysoko funkcjonujące mogą przejawiać zainteresowania określonymi tematami, do których często wracają, najczęściej nie biorąc pod uwagę, czy rozmówca jest zainteresowany tym tematem. Mogą godzinami mówić na temat pociągów, dinozaurów, wydarzeń historycznych czy tras autobusów.

Wskazówki przydatne w kontaktach z osobami z autyzmem:

  • Pamiętaj o odmiennej percepcji i szanuj ją. Uważaj na nadmiar bodźców.
  • Dla osoby z autyzmem każde nowe wydarzenie, spotkanie nowej osoby może być powodem silnego niepokoju – dawaj czas na oswojenie się w nowej sytuacji. Bądź czytelny w swojej mimice i okazywaniu emocji, nazywaj co czujesz w danej sytuacji.
  • Mów prostym, zrozumiałym językiem, unikaj metafor, słów i zwrotów mogących mieć podwójne znaczenie. Jeśli masz kontakt z osobą niemówiącą albo mówiącą słabo – nie bój się używać alternatywnych sposobów komunikowania się, stosuj obrazki, zdjęcia czy piktogramy jako wsparcie twoich słów. Ucz niemówiące lub słabo mówiące osoby z autyzmem używać obrazków i innych sposobów do komunikowania się.
  • Osoby z autyzmem mają problemy z rozumieniem otaczających je rzeczywistości – staraj się zapowiadać co się ma wydarzyć, stosuj plany, zapisuj kolejność zdarzeń.

Jak leczyć autyzm dziecięcy?

Im wcześniej zdiagnozowano i rozpoczęto wszechstronną terapię osoby z autyzmem,

tym większa szansa na poprawę jej stanu. Terapia powinna być intensywna, systematyczna i dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Konieczne jest także dbanie

o ogólny stan zdrowia osób z autyzmem, ponieważ dodatkowe choroby mogą pogarszać ich funkcjonowanie. Istotne jest również odpowiednie wspieranie rodziców i całego otoczenia dziecka.

Czy można całkowicie wyleczyć osobę z autyzmem?

Wczesna diagnoza i intensywna terapia może prowadzić do poprawy funkcjonowania osoby z autyzmem w stopniu zbliżonym lub równoznacznym z wyleczeniem. Według obecnych szacunków może to dotyczyć 10-15 % dzieci objętych wczesną i intensywną terapią.

Jednak u większości osób niepełnosprawność z powodu autyzmu pozostaje do końca życia. U niektórych, w efekcie prowadzonej terapii, objawy autyzmu stają się dyskretne i osłabione.

Czy można w późniejszym wieku zachorować na autyzm dziecięcy?

Nie, ponieważ autyzm dziecięcy dotyczy zaburzeń neurologicznych we wczesnym okresie życia. W wieku około trzech lat prawidłowo rozwijający się mózg człowieka osiąga taki poziom rozwoju, który zapewnia podstawowe kompetencje w porozumiewaniu się i relacjach społecznych. Możliwe, ale bardzo rzadkie są przypadki ujawnienia pełnych objawów autyzmu dziecięcego dopiero między trzecim i piątym rokiem życia.

 
Więcej artykułów…

joomplu:20295

joomplu:20294

joomplu:19309

joomplu:20657

joomplu:18553

joomplu:20296

joomplu:17289

Licznik odwiedzin
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś11339
mod_vvisit_counterWczoraj14623
mod_vvisit_counterW tym tygodniu103506
mod_vvisit_counterWszystkich17495259

Twoje IP: 216.73.216.30
MOZILLA 5.0,
Wyszukiwarka
Telefon zaufania

Najnowsze zdjęcia
;