W klasie II przeprowadziliśmy zajęcia psychologiczne na temat radzenia sobie z niepowodzeniami. Któż z nas lubi emocje towarzyszące popełnianiu błędu? Trudno stwierdzić, że niepowodzenia są czymś miłym, czyż nie? Czy jednak mogą pełnić jakąś pozytywną funkcję? Okazuje się, że błędy i niepowodzenia są koniecznym elementem procesu uczenia się i zdobywania doświadczenia (zarówno u dzieci, jak i u dorosłych). To one pozwalają nam na świadomą analizę zdarzeń i zachowań, a także na wyciąganie wniosków. Na zajęciach uczniowie ćwiczyli precyzję komunikacji i doświadczanych sytuacji niepowodzenia podczas grupowej zabawy. Zastanawiali się nad własnymi doświadczeniami tzw. porażek oraz emocjami, które im wówczas towarzyszą. Wreszcie, w toku głównej aktywności, analizowali złożone sytuacje z różnych obszarów życia. Dzięki temu zadaniu oraz miniwykładowi z platformy Uniwersytet Dzieci poszerzyli swoją wiedzę o edukacyjnej roli procesu popełniania błędów.
|
W klasie II zostały przeprowadzone zajęcia z psychologiem szkolnym. Tematem zajęć było pojęcie poczucia inności, odrzucenia oraz niezrozumienia. Dzieci poznały dziś świat tych, którzy czasami stoją z boku, gdyż są nieśmiali. Uczniowie dzięki książce pt. „BAJKOTERAPIA” czyli bajki pomagajki dla małych i dużych uświadomili sobie, że każdy nosi w sobie coś wartościowego, tylko trudno to z pewnych powodów dostrzec. Dzieci odbierają inność zazwyczaj jako coś negatywnego, dlatego powinniśmy zadbać o to, by były otwarte na szeroko rozumianą odmienność, uświadamiając im, jak ważny jest każdy człowiek bez względu na to jak wygląda. Warto pokazać, że równą wartość stanowi to, co nas łączy, jak i to, co nas dzieli. To wspaniałe, że ludzie są tak różnorodni. Każdego cechuje coś, co go wyróżnia i jeśli nie uznajemy tego za cechę pozytywną, zazwyczaj winna jest nasza optyka. Wszystko bowiem da się zmienić w diament… tak jak naszą opowieść o „Rubinku” A. Barcisia.
16 listopada przypada Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Uczniowie klas I i III brali udział w zajęciach warsztatowych pn. „Można różnić się pozytywnie” Czym jest tolerancja? Dlaczego jest ważna? Po co nam różnorodność? Według Deklaracji Zasad Tolerancji z 1995 roku to harmonia różnorodności czyni możliwym pokój na świecie. Tolerancja przejawia się w szacunku, akceptacji i uznaniu, że każdy z nas może po prostu różnić się od nas. Temat pomogła nam rozszerzyć bajka Hansa Christiana Andersena „Brzydkie Kaczątko”. Historia brzydkiego kaczątka dowodzi, że wygląd zewnętrzny innych ludzi, ich ubranie czy pozostałe oznaki zamożności (jak np. drogie zabawki) nie powinny być podstawą do ich oceny. Po drugie baśń niesie ogromny ładunek emocjonalny, uczy współczucia i pokazuje, że nie powinniśmy dokuczać innym, wyśmiewać się z nich czy krzywdzić w jakikolwiek sposób. Warto budować postawę szacunku do drugiego człowieka już od najmłodszych lat. Międzynarodowy Dzień Tolerancji to dobry moment, aby pokazać uczniom, jak różnorodny jest nasz świat i jak można czerpać z takiego bogactwa charakterów, zainteresowań i kultur.
Uczniowie klasy I i III uczestniczyli w kolejnych zajęciach wsparcia psychologicznego w zakresie kompetencji emocjonalno - społecznych . Uczyli się jak przepraszać, gdy kogoś obrażą. Rozmawiali o tym co się dzieje z naszym poczuciem wartości kiedy słyszymy komunikaty pełne złości, obrazy albo komunikaty przyjazne, miłe. Każdy z uczniów miał za zadanie powiedzenie czegoś miłego na temat kolegi/ koleżanki. To ważne, aby budować bardziej znaczące i zdrowe więzi.
|
|