Ostatnio zalogowani
User Stats
Online : Brak Online
5 ostatnio zalogowanych
Member karolina  
2025-01-28 19:23:01
Member bojowniczka  
2025-01-28 5:59:17
Member Anna Chalupinska  
2025-01-27 21:45:03
administrator Administrator  
2024-06-26 12:53:56
Member Bernadeta Jastrzębska  
2020-10-21 18:32:41
Bezpieczna droga

Kartka z kalendarza
Dzisiaj jest
Wtorek
28 stycznia 2025
Imieniny obchodzą
Agnieszka, Augustyn, Flawian, Ildefons, Julian, Karol, Leonidas, Piotr, Radomir, Roger, Waleriusz
Do końca roku zostało
338 dni

Zajęcia adaptacyjneDla dzieci wkraczających w  okres szkolny, jest to poważna zmiana w ich życiu. Wiąże się ona z poznaniem nowego środowiska, a tym samym ze zmianą wymagań i oczekiwań. Uczniowie obciążeni są doznawaniem różnorodnych emocji oraz wzmożonego stresu. Poza nadzieją na nowe doświadczenia, uczniowie kl. I przeżywają wszystko to, co związane jest z nową dla nich rzeczywistością: uczucie niepewności, wstyd, obawę, lęk oraz złość wynikające z braku umiejętności odnalezienia się w sytuacjach wymagających od nich wzmożonej systematyczności, koncentracji, konsekwencji i umiejętności współpracy. W związku z powyższym w klasie pierwszej zostały przeprowadzone zajęcia integracyjno-adaptacyjne z psychologiem szkolnym. Zajęcia mające na celu pomóc uczniom w adaptacji, przygotowanie do pełnienia nowej dla nich roli ucznia oraz wspieranie ich rozwoju emocjonalno–społecznego. W zadaniu tym pomogła nam bajka terapeutyczna „ O łaciatym słoniu Bombiku” Bogusława Zemana. Pełna uroku i bardzo mądra książeczka dla dzieci: tych całkiem małych, tych trochę starszych i tych całkiem dużych. Opowiada o odmienności, braku akceptacji, o przyjaźni oraz chęci niesienia pomocy potrzebującemu. Ukazuje w przystępny sposób, co tak naprawdę liczy się w życiu. Gorąco polecam.

Zajęcia adaptacyjne Zajęcia adaptacyjne Zajęcia adaptacyjne

 

10 sposobów na stresKto z Was nie zaznał tego stanu: drżenie rąk, rumieńce na twarzy, jąkanie się? Stres to nasz nieodłączny gość, niekoniecznie proszony, ale często obecny i kroczący z nami nawet wtedy, gdy go nie chcemy. To monumentalny przeciwnik, którego zmylenie i wyeliminowanie jest trudne, ale kilka sztuczek i można go okiełznać. Poniżej znajdziecie złote rady, jak pozbyć się stresu przed egzaminem.

Pozytywne nastawienie

Zaufajcie sobie, uwierzcie w swoje umiejętności i posiadaną wiedzę. Jeśli wasz poziom przygotowania do egzaminu jest z kategorii tych pożal się Boże, to mimo wszystko liczcie na uśmiech losu. Czarne myśli powodują obniżenie samooceny, a tym samym wzmagają odczucie stresu i napięcia. Zajmijcie swoje myśli czymś innym, np. podumajcie o czekających was wakacjach, wyjściu na koncert. Jeżeli trudno jest wam okiełznać rozchwiane emocje, możecie wziąć do ręki jakiś przedmiot i przez pewien czas intensywnie wpatrywać się w niego - badać jego strukturę, kształt, zapach itp. Niektórym pomaga powtarzanie sobie w myślach „Dam radę. Pokonam strach. Odniosę sukces”. Nabranie dystansu, to klucz do sukcesu i zaliczenia egzaminu na najwyższą notę.

Przygotowanie garderoby i innych niezbędnych rzeczy

Na dzień przed "chrztem bojowym" przyszykujcie sobie strój, notatki, długopisy i inne niezbędniki. Nie odkładajcie tego na ostatnią chwilę, bo możecie czegoś zapomnieć, a nawet spóźnić się przez to na zaliczenie. W dniu egzaminu wyjdźcie wcześniej z domu - lepiej chwilę zaczekać pod salą niż biec na łapu capu. Nie warto jednak przychodzić na zaliczenie bladym świtem - bądźcie po prostu punktualni.

Relaks

Przed samym kolokwium, testem czy innym sprawdzianem waszych wiadomości, postarajcie się wygospodarować wolny czas na rekreację. Umysł musi się zregenerować po ogromnym wysiłku intelektualnym, żebyście potem olśnili egzaminatorów. Możecie np. wybrać się do kina, na basen, na kręgle.

Sen

Zarwane noce, ciągłe wkuwanie sprawiają, że czas przeznaczony na sen ogranicza się do minimum. Wymęczony organizm jest podatny na doznawanie negatywnych emocji, a tym samym trudniej jest się wam skoncentrować. Postarajcie się wyciszyć kłębiące w głowach myśli, które niejednokrotnie powodują bezsenność, ale spróbujcie wyciągnąć kości i uciąć sobie dłuższą drzemkę.

Uprawianie sportu

Zacznijcie wykonywać ćwiczenia fizyczne, co spowoduje wydzielanie się endorfin. Efektem tego będzie fakt, że poczujecie się szczęśliwsi, zdrowsi, a zarazem łatwiej przyjdzie wam kontrolowanie stresu. Wieczorny jogging po parku, poranny aerobik, a może szybki spacer z psem?

Słuchanie muzyki

Zaopatrzcie się w słuchawki i odpłyńcie wraz z ulubionymi hitami czy relaksacyjną muzyką. Wytwarza się wtedy hormon szczęścia, poprawiający wasze samopoczucie i ukierunkowujący wasze spojrzenie na pozytywne tory.

Wizualizowanie

Uporządkujcie sobie w myślach plan tego, co was czeka. Wyobraźcie sobie salę egzaminacyjną, swoje miejsce, losowanie zagadnień itp. Przejrzyjcie arkusze z pytaniami z poprzednich lat, przemyślcie odpowiedzi na ewentualne pytania. Dzięki temu nie odczujecie dużego stresu, bo będzie to sytuacja wam znana, a zazwyczaj nowe rzeczy i wydarzenia wywołują niebotyczną nerwówkę.

Ćwiczenia oddechowe

Kontrolowane oddychanie zmniejsza napięcie i rozładowuje negatywne emocje. Możecie zastosować oddychanie przeponowe. Na początku zamknijcie oczy, prawą dłoń połóżcie na brzuchu, a lewą pośrodku klatki piersiowej. Wprowadźcie powietrze do płuc poprzez głęboki wdech nosem i chwilę je potrzymajcie z wypiętym brzuchem. Wykonajcie wydech przez usta i pozwólcie, by brzuch wrócił do pozycji wyjściowej. Jeżeli porusza się brzuch, oznacza to, że oddychacie przeponą i prawidłowo wykonaliście ćwiczenie.

Budujące otoczenie

Unikajcie miejsc zbiorowej paniki, bo nasłuchacie się tam tylu nieprawdopodobnych opowieści, że jeszcze bardziej rozchwiejecie swoje emocje. Nie dawajcie wiary plotkom na temat nauczycieli i egzaminatorów. Zawsze krążą o nich legendy i są niekoniecznie wiarygodne.  Posiedźcie lepiej w odosobnieniu, udajcie się na wędrówkę po korytarzach szkoły albo porozmawiajcie z rozluźnionymi i opanowanymi kolegami.

Zaprzestanie powtórek

Na chwilę przed egzaminem zrezygnujcie z nerwowego powtarzania materiału, bo i tak niczego nowego nie przyswoicie, a spowodujecie tylko jeszcze większy mętlik w głowie.

Dzięki zastosowaniu powyższych rad zwiększycie swoją kontrolę nad sposobem w jaki postrzegacie przeciwności losu.

 

Dnia 20.05.2021 zostały przeprowadzone w klasie IV zajęcia z psychologiem z okazji Dnia Dobrych Uczynków.  Do zajęć wykorzystaliśmy koło fortuny (https://wordwall.net/pl/resource/1074542/dobre-uczynki) jak również bajkę terapeutyczną pt. „Bajka o Dokuczniaku”. Dopełnieniem lekcji okazała się dyskusja na temat pomagania i dobrych uczynków. Uczniowie zgodnie stwierdzili, że warto być dobrym i pomagać innym !! Pomaganie jest ważne. Pomagać może każdy i wszędzie. Pomaganie zmienia świat na lepsze! Odwołując się do samego święta pomysłodawcą  jest Fundacja Ekologiczna Arka. Od 2005 roku zachęca do dobrych uczynków zarówno wobec ludzi, jak i zwierząt czy środowiska naturalnego.

Jak pomagać? Każdy może zrobić to według własnego pomysłu, ale jeśli tych brakuje podpowiadamy:

- Bądź miły! Powstrzymaj się przed krytyką. Powiedz komuś, że ładnie dziś wygląda. To nic nie kosztuje, a poprawi humor.

- Wspomóż akcję charytatywną.

- Pomóż komuś w potrzebie np. przeprowadzić starszą osobę przez pasy czy zwyczajnie wysłuchaj

- Weź psa ze schroniska … na spacer. A jeśli masz warunki i jesteś odpowiedzialny to może stworzysz mu nowy dom? Będziesz miał przyjaciela na śmierć i życie.

- Posprzątaj zapomniane groby. Poznasz je po tym, że brak na nich kwiatów czy palących się zniczy.

- Pomóż starszej osobie zrobić zakupy – babci, sąsiadce.

- Posprzątaj śmieci w najbliższej okolicy.

- Sprawdź szafę- z pewnością jest tam wiele rzeczy, których nie będziesz już nosił (nawet jeśli wydaje ci się inaczej). Z pewnością ktoś się z nich ucieszy.

- Pomagaj we własnym domu- mama się ucieszy gdy umyjesz za nią naczynia, a tacie przyniesiesz gazetę.

- Dobre uczynki warto sprawiać nie tylko ludziom i zwierzętom, ale i naszemu środowisku.

- Oszczędzaj energię elektryczną, odłączając urządzenia, gdy nie są używane.

- Wyłącz światła tam gdzie nie są one potrzebne.

- Zasadź drzewo.

Pamiętajcie silnym nie jest ten, który wygrywa ze słabszym, ale ten, który pomaga stać się silniejszym i podaje dłoń!

Dzień dobrych uczynków Dzień dobrych uczynków Dzień dobrych uczynków


 

co zdaniem dzieci stanowiło największą trudność podczas nieobecności w szkole?Zmiany spowodowane pandemią Covid – 19  odbiły się na wszystkich uczniach w szczególności  na najmłodszych. Rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej bardzo często wiąże się ze zmianą: budynku, kolegów/ koleżanek, nauczyciela. To co nowe nieznane budzi nasze obawy jednak, gdy to poznamy od razu wydaję się proste i bezpieczne. Potrzebujemy czasu i rozmowy, aby się oswoić i zrozumieć. Z tego względu uwzględniając wszystkie trudności staramy się „być bliżej”. W klasie pierwszej zostały przeprowadzone zajęcia psychologiczne mające na celu poznanie co zdaniem dzieci stanowiło największą trudność podczas nieobecności w szkole? Czego/ Kogo najbardziej im brakowało? Rozmawialiśmy jak sobie poradzić z trudnymi emocjami oraz zachęcić do szukania pomocy w sytuacjach trudnych. Do pomocy wykorzystany został film Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę - Słowa leczą -à Porozmawiajmy oraz bajkę „O smutnej królowej” – opowieści o pozytywnym myśleniu w postaci e- booka, która jest dostępna na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce  kącik psychologa. W Kąciku psychologa umieszczony został poradnik dla rodziców. Znajdziecie w nim m. in  jak wspierać Wasze pociechy w powrocie do szkoły po pandemii. Zachęcamy do lektury.

co zdaniem dzieci stanowiło największą trudność podczas nieobecności w szkole? co zdaniem dzieci stanowiło największą trudność podczas nieobecności w szkole? co zdaniem dzieci stanowiło największą trudność podczas nieobecności w szkole?

 

jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły?

Za nami i przed nami mnóstwo wyzwań. Za nami kilkumiesięczne wyłączenie z pracy, szkoły,  kilkutygodniowy czas izolacji, wiele pytań i wątpliwości: co dalej będzie, ile to jeszcze potrwa? Teraz przed dziećmi, rodzicami, nauczycielami kolejne wyzwanie: wejście w nową szkolną rzeczywistość. Różnie radzimy sobie z tym my- dorośli, różnie radzą sobie dzieci i różnie mogą reagować.  Dlatego dzisiaj  postanowiłam poświęcić napisać w jaki sposób możemy wspierać dzieci w czasie powrotu do szkolnej rzeczywistości i na co my- dorośli, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę towarzysząc w tym dzieciom ( w załączeniu poradnik dla Was Rodzice).

Wszystkim nam trudno. Mam w sobie wiele empatii i podziwu dla dzieci, rodziców, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły. Jest wiele sposobów na przejście z dziećmi obecnej sytuacji. Ja zachęcam Was do tej takiej drogi, podczas której towarzyszyć Wam będzie: empatia, zrozumienie, spokój, troska, słuchanie, bliskość, współpraca i czasami odpuszczanie. Trzymajcie się zdrowo i bezpiecznie! Powodzenia!

 
Więcej artykułów…

joomplu:20295

joomplu:20294

joomplu:19309

joomplu:20657

joomplu:18553

joomplu:20296

joomplu:17289

Licznik odwiedzin
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś289
mod_vvisit_counterWczoraj17370
mod_vvisit_counterW tym tygodniu27568
mod_vvisit_counterWszystkich16053878

Twoje IP: 3.143.1.37
MOZILLA 5.0,
Wyszukiwarka
Telefon zaufania

Najnowsze zdjęcia
;