Ostatnio zalogowani
User Stats
Online : Brak Online
5 ostatnio zalogowanych
Member bojowniczka  
2024-11-19 18:25:50
Member Anna Chalupinska  
2024-11-19 16:53:12
Member karolina  
2024-11-17 14:31:54
administrator Administrator  
2024-06-26 12:53:56
Member Bernadeta Jastrzębska  
2020-10-21 18:32:41
Bezpieczna droga

Kartka z kalendarza
Dzisiaj jest
Czwartek
21 listopada 2024
Imieniny obchodzą
Albert, Alberta, Albertyna, Janusz, Konrad, Konrada, Maria, Piotr, Regina, Rena, Rufus, Twardosław, Wiesław
Do końca roku zostało
41 dni

klotnia rodzenstwaDzieci wchodząc w różnego typu interakcje, mogą prezentować zachowania mniej bądź bardziej agresywne – od wyrywania zabawki w piaskownicy, popchnięcia kolegi/koleżanki, wyładowania złości w kierunku rodzica w reakcji na odmowę spełnienia zachcianki. Wymienione zachowania są zazwyczaj akceptowane i tolerowane w naszym społeczeństwie i nie uznajemy ich za formę agresji, wręcz za normalny etap rozwojowy, w którym dziecko zaznacza granice, komunikuje się, dba o swoje potrzeby. Odmienne podejścia wychowawcze, różnice środowiskowe pokazują, iż każdy posiada mniejszą bądź większą tolerancję na prezentowane zachowania – to, co dla jednego rodzica będzie interpretowane jako normalny przejaw zachowania, w oczach innego rodzica często jest trudne i kłopotliwe.

Kiedy mówimy o agresji?

Pozwolę sobie przytoczyć definicję, która jest mi najbliższa i w sposób zrozumiały przedstawia to zjawisko. Agresja jest działaniem, którego wynikiem jest skrzywdzenie innej osoby lub zniszczenie przedmiotu w celu osiągnięcia określonej korzyści. Może być słowna (np. wyzywanie, zastraszanie i fizyczna (np. uderzenie, szarpanie, bicie, popchnięcie, kopanie itp.). Agresję fizyczna może mieć charakter instrumentalny – dziecko dokładnie kontroluje swój przejaw agresji, używa go w określonym celu – wie, co chce osiągnąć. Agresja w takich sytuacjach może mieć również charakter obrony siebie/innych. Mówimy również o agresji impulsywnej, kiedy dziecko zachowuje się agresywnie, gdyż nie radzi sobie z przeżywanym silnym napięciem lub nie posiada umiejętności, aby poradzić sobie z zastaną sytuacją. Agresja w tym przypadku jest sposobem na rozładowanie emocji u dziecka, również tych pozytywnych. Zachowania problemowe u dziecka często mogą być mylone z sytuacjami poradzenia sobie z określonymi zadaniami rozwojowymi. Konieczne jest zastanowienie się, czy dane zachowanie jest normą dla danego wieku dziecka, czy jego natężenie, następstwa, czas utrzymywania się, częstotliwość odbiegają od typowych zachowań dzieci w jego wieku.

Kiedy skorzystać ze wsparcia specjalisty?

Fakt, iż niepokojące zachowanie dziecka utrzymuje się powyżej sześciu miesięcy lub ulega nasileniu – powinien być sygnałem dla rodzica, aby skontaktować się ze specjalistą. Wzięcie udziału w konsultacji jest sposobem na przerwanie złego wzorca funkcjonowania dziecka i podjęcie zindywidualizowanych działań. Niezwykle istotne jest rozpoznanie przyczyn , uzyskanie informacji jakie potrzeby, oczekiwania i trudności dziecka kryją się za prezentowanym zachowaniem. Każde dziecko jest indywidualnością i niezwykle istotne jest dobranie odpowiedniego planu terapeutycznego. Terapeuta podczas spotkania z dzieckiem i rodzicem stawia sobie za cel dokładne rozpoznanie sytuacji dziecka i podejmuje działania, aby agresja nie stała się trwałą cechą jego zachowania. Zgodzę się z autorem książki „Trudne emocje u dzieci”, iż dzieci, które sprawiają kłopoty wychowawcze są trudne, ponieważ brak im umiejętności, które pozwoliłyby zachowywać się inaczej i sprostać stawianym im oczekiwaniom”.

W czym pomaga terapia?

Dzięki zajęciom terapeutycznym dziecko zapoznaje się ze sposobami regulacji własnych emocji

i zachowania, opanuje umiejętności społeczne. Rozwój tych obszarów ma na celu ochronę dziecka przed kształtowaniem się niepokojących zaburzeń. Zachęcam do podjęcia działań na rzecz prawidłowego rozwoju dziecka. Każde świadome zainteresowanie dzieckiem, zapewnienie mu odpowiednich oddziaływań, reagowanie na pojawiające się trudności zmniejsza ryzyko pogłębienia zachowania lub pojawienia się zaburzenia u Państwa dziecka. Badania pokazują, iż wprowadzenie treningu umiejętności społecznych, treningu zastępowania agresji w ramach podejmowanych działań terapeutycznych pozwala dziecku na bardziej efektywne prezentowanie zachowań prospołecznych.

 

mOchrona mOchrona

 

śmierć„Pod wpływem szoku nie chcemy przyjąć śmierci do wiadomości. Poddając się milczeniu, narażamy dziecko na odosobnienie, na to, że będzie czuło się winne, że żyje, a nawet wyobraża to sobie, że jest odpowiedzialne za śmierć tej bliskiej istoty, którą „mu zabrano”, skoro zabiera się nawet jej zdjęcia z kominka! Mówić o zmarłym to pozwalać mu dalej żyć, to pozwalać dalej żyć tej części nas samych, którą z nim dzieliliśmy”.(„Opowiedz mi o śmierci…” Claire d’Hennezel).

O tym, jak radzić sobie w obliczu tego nieuchronnego zjawiska, jak zachować się wobec dziecka, którego także dotyka ta tragedia możecie doczytać w tekście poniżej.

Załączniki:
Pobierz (ROZMOWY Z DZIECKIEM O ŚMIERCI.pdf)ROZMOWY Z DZIECKIEM O ŚMIERCI.pdf[ ]130 Kb
 

Jak budować swoje poczucie własnej wartości taki temat był dziś omawiany w klasie 1 z psychologiem szkolnym. Poczucie własnej wartości jest jak dom na mocnych fundamentach. Daje poczucie bezpieczeństwa, chroni przed nadmiernym wpływem z zewnątrz, ale też dodaje odwagi, by zwiedzać świat. Wiele badań pokazuje, że jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu życiowego. Gdy jest mocne i stabilne, pozwala nawiązywać dobre relacje oraz podejmować wyzwania i realizować cele. Jak je budować i wzmacniać?  Dzieci poznały kim jest krytyk wewnętrzny? W jakich sytuacjach się pojawia i jakie są sposoby radzenia sobie z nim. Podczas lekcji uczniowie analizowali swoje mocne i słabsze strony. Dzięki temu będą rozwijać samoświadomość i samoakceptację. Poszczególne aktywności bazowały na teorii najważniejszych ludzkich potrzeb, takich jak: potrzeba kompetencji, autonomii i relacji.

Jak budować poczucie własnej wartości? Jak budować poczucie własnej wartości? Jak budować poczucie własnej wartości?

 

Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym również rozwój emocjonalny. W tym czasie dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się i różnicuje ich życie emocjonalne.  Zabawy są podstawową formą działania dzieci, dającą możliwość przeżywania różnorodnych uczuć. Dziś w grupie "Misie" zostały przeprowadzone zajęcia z psychologiem. Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym zauważamy  jak ważna i jednocześnie trudna jest umiejętność radzenia sobie przez dzieci w różnych sytuacjach dnia codziennego związanych ze współżyciem w grupie rówieśniczej. Obserwując rozwój  dzieci począwszy już  od najmłodszej grupy przedszkolnej – trzylatków dostrzegamy  ich ogromny potencjał intelektualny i jednocześnie różnorodne problemy emocjonalno–społeczne. Dlatego im szybciej zostaną zaznajomione z tematem, tym będą wykazywały się większą wrażliwością emocjonalną w kontaktach z rówieśnikami, szybszym rozwojem umiejętności kontrolowania własnego zachowania oraz panowania nad emocjami.

Zajęcia o emocjach Zajęcia o emocjach

 
Więcej artykułów…

joomplu:20295

joomplu:20294

joomplu:19309

joomplu:20657

joomplu:18553

joomplu:20296

joomplu:17289

Licznik odwiedzin
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś2138
mod_vvisit_counterWczoraj9866
mod_vvisit_counterW tym tygodniu47118
mod_vvisit_counterWszystkich15111902

Twoje IP: 18.227.0.57
MOZILLA 5.0,
Wyszukiwarka
Telefon zaufania

Najnowsze zdjęcia
;